КАЗКИ, ЩО ВИХОВУЮТЬ
«Були собі дід та баба…», «Колись давно…», «В якомусь царстві…» — ці слова ми знаємо з дитинства. Так починаються казки. Читаючи або слухаючи казку, дитина лине у своїй уяві в світ, де добро завжди перемагає зло, чесноти винагороджуються, а слабких захищають добрі сили.
Діти зазвичай ототожнюють себе з головним позитивним героєм, тому й переймають його поведінку, ніби примірюючи її до своєї особистості. Саме тому казки можуть мати терапевтичний ефект щодо проблем у житті дитини.
Нерідко дорослі розповідають казки своїм дітям, не надаючи особливого значення змісту. «Це ж лише казка…», — думаємо ми, дорослі. А казка — дієвий інструмент, що корегує дитячу поведінку, допомагає зрозуміти вчинки інших, побачити себе з боку інших людей.
За допомогою казкотерапії батьки можуть вирішувати й проблеми прищеплення правильних звичок (прибирати за собою, щодня чистити зуби, мити руки тощо).
Батьки допоможуть і собі, й своїй дитині, якщо правильно доберуть сюжет казки і розкажуть її малюку.
«Правильна» казка — ефективніша, приємніша і корисніша для налагодження тісного контакту з дитиною, ніж нагадування й зауваження.
ОБІЦЯНКА
Терапетичнийефект — навчити дітей дотримуватися своїх обіцянок і виконувати обов’язки.
У сусідньому дворі живе Кирилко. |
Він хороший і привітний хлопчина, щодня ходить до дитячого садочка. Любить їсти льодяники, гойдатися на гойдалках, з’їжджати з гірок, їздити на самокаті, ровері та ще багато чого цікавого, одним словом, усе, що любиш робити й ти.
Сталося так, що Кирилко захворів і залишився з татком удома. Дуже кашляв, була висока температура. Але декілька днів, приймаючи ліки, хлопчина майже одужав. Тато залишався з синочком увесь час, тому що працював удома за комп’ютером. Мамі доводилося щодня ходити на роботу.
Удома в Кирилка було багато різноманітних іграшок, аж три мішки. Коли наставав час гратися, або навідувалися друзі, Кирилко діставав із мішків іграшки і грався. Але після гри потрібно було все складати на місця. Так вчили хлопчика мама і тато. Та Кирилкові не завжди хотілося складати іграшки, мабуть, так само, як і тобі…
В останній день своєї хвороби Кирило з самого ранку грався іграшками. Перш ніж іти на роботу і залишити вдома сина з татом, мама нагадала Кирилкові не забути перед обіднім сном заховати іграшки в мішки. Син пообіцяв виконати прохання. Та коли настав обід, тато був дуже зайнятий роботою, тому Кирилко поїв сам і, забувши про обіцянку, ліг спати. Іграшки залишилися лежати розкиданими.
Прокинувшись, хлопчик побіг до іграшок. Та як же він здивувався, як розчарувався, коли не знайшов жодної. Кирилко навіть почав плакати. Побіг до тата і розповів, що сталося. Тато заспокоїв сина, запропонував поміркувати над цим. Вони довго думали, розмовляли і зробили висновок — іграшки пішли від Кирилка, адже той не виконав своєї обіцянки.
Треба повернути іграшки! Але як це зробити? Тато запропонував у інтернеті знайти сайт «загублені речі» і переглянути перелік, щоб відшукати іграшки. Так і зробили. Знайшли іграшки, які втекли від хлопчика. Кирилко водночас зрадів, що іграшки є, та засумував через те, що не дотримав свого слова… Виникло запитання: «Як же їх тепер повернути додому?».
- Давай напишемо листа до «загублених речей». У ньому треба вибачитися перед іграшками і пообіцяти виконувати свої обіцянки, — запропонував тато. – Ти готовий? – Так! – відповів Кирилко.
Того ж дня тато з сином відправили електронного листа. І вже ввечері пролунав дзвінок у вхідні двері. Коли тато відчинив, то побачили, що на порозі лежали всі іграшки. Як зрадів Кирилко!
А ти б зрадів?
Відтоді Кирилко без нагадування складав іграшки на місце і пам’ятав, що обіцянок треба дотримуватися.
І ви, дітки, теж пам’ятайте це правило!
МОКРА ФЕЯ
Терапевтичний ефект – навчити дітей перед сном ходити в туалет.
В одній чарівній країні під дивною назвою Карванія жив хлопчик Ромчик. Коли він лягав спати, у його сни прилітала погратися Мокра Фея. З нею було так весело! Разом вони могли полетіти на іншу планету, помандрувати до Ніагарського водоспаду або просто посидіти біля Дніпра, спустивши ніжки у воду. Уві сні можна було замовити різні пори року. І Ромчик часто замовляв літо. Та й Мокра Фея теж любила літо. |
Звали Фею Мокрою, тому що вона була схожа на слимачка і залишала після себе мокрий слід. І, звісно,їй була до вподоби вода. Купатися вона любила більше, ніж інші розваги.
Коли ж Ромчик прокидався, то постіль завжди була мокрою. Та дорослі чомусь думали, що це сам малюк не доходить до туалету і залишає калюжу в ліжку. Та й справді, так воно все й виглядало, і тут нічого не поробиш. Але Ромчик був кмітливим хлопчиком і вирішив наступного разу, коли прилетить Мокра Фея, поговорити з нею про мокрі сліди.
Так і зробив. І ось що він почув від неї:
- Мені прикро, що через мене в тебе «мокрі» неприємності. Вибач, але я так люблю гратися з тобою уві сні! Що ж нам робити?
Ромчик їй відповів:
- Давай ми відтепер будемо гратися у ванній кімнаті, де можна бавитися з водою.
- Давай, — сказала Мокра Фея і додала, — і ще перш ніж лягати спати, ти, Ромчику, не забувай сходити в туалет. А коли впродовж нашої подорожі захочеш у туалет, то лише скажи, і ми повернемося додому, а потім продовжимо ігри.
- Добре! — відповів Ромчик.
І ви, дітки, до кого в сни прилітає чи прилетить Мокра Фея, пам’ятайте: перед сном обов’язково сходіть у туалет.
А як присниться, що хочете в туалет, прокиньтеся, перевірте (ущипніть себе), щоб відчути, що це не сон.
Устаньте з ліжка, дійдіть до туалету, знайдіть унітаз і аж тоді… робіть свою мокру справу.
ІСТОРІЯ ПРО ЛІТАКА БРУНЬКА
Терапевтичний ефект — привчити дітей не запізнюватися на різні заходи.
На невеличкому аеродромі, де мешкали маленьки літаки, жив літачок Брунько. Друзі звали його просто Бруня. Білий флюзеляж, блакитні, як небесні хмари, крила і жовтий хвостик —так був розфарбований Бруня. Саме тому його не можна було сплутати з іншими літаками.
Усі, хто жив на цьому аеродромі, навчалися у льотному садочку — літачки молодші, і в льотній школі—старші літаки. Там учили літати, перевозити людських діток і невеличкі вантажі. Усі літаки були дуже задоволені навчанням і старанно вчилися, бо потрапити до такого закладу для літака було за честь. Треба було робити 5 обертів на хвилину, вміти облітати птахів та рівно триматися на повітряній подушці, коли дме сильний вітер. І головне — завжди вчасно виконувати завдання.
Саме це, на жаль, Бруні давалося важко. Точніше, він старанно, відповідально і правильно виконував завдання, та мав погану звичку—запізнюватися. Батьки, дорослі літаки, та вихователі робили Бруні зауваження. Розповідали про важливість дотримання режиму і потребу все робити вчасно, адже неприпустимо, щоб літаки запізнювалися. На жаль, усі пояснення, як виявлялося з часом, були марними, бо Брунько запізнювався знов і знов. Запізнювався Бруня з різних причин. То пізно прокидався, то довго чистив шасі. Одним словом, робив щось, що його затримувало і не давало вчасно з’явитися в садочку.
Одного разу влітку всім літачкам сказали виконати маленькі завдання—перевезти для відпочинку людей парасольки, що захищають від сонця. Бруні дісталося найсолодше і найвідповідальніше завдання — відвезти морозиво для діток, котрих раніше привезли дорослі літаки до моря на відпочинок. Складність завдання полягала в тому, що треба було перевезти вчасно і швидко, бо морозиво могло розтанути, холодильник був надто великий для маленького салону літачка.
Знаючи погану звичку Бруні, вихователі його попередили ще звечора, щоб він рано встав і не запізнився. Бруня й сам розумів усю відповідальність завдання. Навіть поставив будильник. Та все-таки вчасно не встав і, не поспішаючи, прилетів на аеродром. Він запізнився. Ніхто його не сварив, ніхто нічого не сказав, бо нікого не було — всі виконували свої завдання.
На аеродромі Бруню чекали коробки з морозивом. Узявши їх, він полетів до діток. Прилетівши на місце, розвантажив коробки і побачив, як підбігають до нього діти. Бруня дуже зрадів, і діти теж зраділи! Та коли коробки відчинили, всі діти почали плакати. Виявляється, що вони так чекали у цей спекотний день морозива, тому дуже засмутилися, побачивши в коробках не морозиво, а молоко. Бруні стало дуже соромно за своє запізнення.
І Бруня все зрозумів. Цей випадок назавжди змінив Брунине ставлення до запізнень. Відтоді Бруня вирішив прокидатися на півгодини раніше, звечора готувати шасі і швидко летіти на аеродром. Більше він не запізнювався.
А ти вчасно приходиш до дитячого садочка?
ВІДНЕСЕНІ ВОДОЮ РЕЧІ
Терапевтичний ефект — привчити д итину до порядку.
В одному маленькому будиночку посеред лісу разом із батьками жив гномик Сергійко. Слухняний хлопчина, добрий, і головне —любив пізнавати все нове. Якщо подумати, то можливо, і ти такий самий?
Та все ж була в нього вада, мабуть, як у всіх нас, — не любив складати на місця свої речі. Де роздягався, там і скидав штанці, сорочку або шкарпетки. У його кімнаті вся підлога була застелена розкиданими речами. Іноді мама сама складала речі у шафу, а іноді нагадувала Сергій- кові, та це лише злило їх обох. Мама не знала, як привчити сина до порядку, мовчала і думала.
Та одного разу сталася пригода, після якоїСер- гійко ніколи не забував розкладати речі на місця. Було тепле літо. Вранці Сергійко прокинувся і побачив, що вся підлога мокра, а речей немає. Хлопчик побіг до мами:
- Мамо, де мої речі?
- О, ти прокинувся, синку?! Та в мене погані новини. Як ти вже помітив, уся підлога мокра, — сказала мама.
- Так, я помітив…. А де ж мої речі? Що мені вдягнути?
- Так, саме тут і виникла проблема. Уночі, поки ми спали, прорвало трубопровід, і вода затопила всю підлогу нашого будинку. Та це виявилося не так страшно у порівнянні з тим, що щурі прогризли величезну дірку в підлозі, і саме через неї витекла вся вода з речами, які були на підлозі, — повідомила мама.
- Але ж усі мої речі якраз і були розкидані на підлозі! — вигукнув Сергійко.
- Так, і тепер у тебе немає речей, — сумно сказала мама.
- Стривай, мамо, але я не розумію, куди поділися мої речі? — знову запитав Сергій.
- їх понесла за собою вода через дірку в підлозі, яку прогризли щурі, тобто речі витекли разом із водою в отвір у підлозі. А ось куди саме, треба з’ясувати.
- Мамо, але ж у мене, крім останньої пари шкарпеток, які лежать у шафі, немає ніякого одягу, — сумно сказав гномик. — А щоб піти шукати речі, потрібно хоч щось на себе вдягнути: штанці чи шорти, сорочку. А де я їх візьму? — заплакав Сергійко.
—Так, ситуація не з найкращих, та безвихідних ситуацій не буває. Наприклад, поки ми шукатимемо твої речі, ти можеш одягнути татові штани і сорочку, — промовила мама.
—Точно! — зрадів хлопчина.
Одягнувши татові речі, хлопчина повеселішав, бо таки мав на собі одяг, та водночас і засумував — татові речі були завеликі. Та нічого не вдієш, хлопчина сам був винний у тому, що так недбало ставився до своїх речей.
Зібралися вони з мамою, взяли бінокль, щоб дивитися далеко, і пішли по мокрому сліду, який залишила вода. Ой, як було незручно Сер- гійку, він постійно спотикався за широкі штанці. І врешті впав. Намучився у великих татових речах і дуже сумував за своїми.
Мокра стежка довела маму з сином до струмочка, який біг так швидко, що довелося й їм бігти теж.
- Мамо, мамо, я бачу в бінокль свої речі, вони зачепилися за гілляку, саме перед великою і бурхливою річкою, — вигукнув гномик, — побігли швидше, може, встигнемо їх ухопити.
- Побігли мерщій! — підтримала мама сина.
Бігли вони так швидко, як тільки могли,
і встигли в останню мить ухопити хоч якісь речі, бо гілка, за яку зачепився одяг, тріснула, і річка понесла речі за течією. Врятували багато речей, та з деякими все ж довелося попрощатися. Сумував Сергійко за своїми джинсовими шортами, за футболкою з улюбленим героєм. З часом батьки купили синові новий одяг.Тепер Сергій не зволікав — одразу складав речі до шафи, бо пам’ятав, яка пригода з ним сталася.
КАЗКА ПРО СОНЕЧКО
Терапевтичний ефект — показати дитині іншу сторону надмірної примхливості й вередування.
У далекій-далекій галактиці, за багато мільйонів світлових років від нас живе сім’я Сонечок. Найбільше Сонечко — тато, менше Сонечко — мама, невеличке Сонечко — синок і манюсіньке Сонечко — донечка. Усі вони живуть дружною родиною. Разом читають, придумують дивні історії. |
Кожен із них від самого народження має свою роботу, яку виконує постійно без перерв і відпусток — сонечка освітлюють і гріють планети, які обертаються навколо кожного, і все б нічого, та Сонечко-синок славився своєю вередливістю: капризує, говорить «не хочу», «не буду»… А в тебе таке буває?
Мама з татом не знають, що робити, як розтлумачити синочку, що така поведінка не ли- чить Сонечку, бо бути Сонечком — це велика честь, але водночас і велика відповідальнсть— від тебе залежить життя на планетах. Там, де є відповідальність, немає місця вередливості.
Вередував Сонечко-синок і сьогодні:
— Не хочу світити праворуч, не хочу стояти на одному місці так довго, не хочу так рано вставати… Візьму і не буду світити на планету Кіпряну, де мешкають живі істоти. Відвернуся!
І відвернувся Сонечко-синок від кіпрянців, і стало там темно-темно. Усі мешканці злякалися. Що ж Із ними буде далі? Як Сонечко не світить, то не ростуть рослини, овочі та фрукти, а коли немає врожаю, то немає чого їсти. Без їжі, відомо всім, жива істота помирає. Почали плакати маленькі дітки-кіпрянчики, бо, як і людські дітки, вони дуже боялися темряви — здавалося, що на них нападуть монстри чи ще щось страшніше. Та вони не знали, що насправді майже всі монстри теж бояться темряви.
Кіпряни не стали чекати смерті, зібрали всіх на нараду і почали міркувати про те, як їм далі жити і що робити, аби Сонечко-синок знову світив на планету. Дивні істоти ці кіпряни. На підборідді в них були булькаті очі, ніс дихав і нюхав на животі, а рот розмовляв та їв на спині. Та вирішувати проблему вони думали так: треба зняти на відеокамеру прохання до Сонечка. Для цього взяли останні ліхтарі, зібрали діток і всі разом розповіли Сонечку-синку, як їм без нього тяжко жити. Дітки, плачучи, розказали про свої страхи. Потім найсміливіші запутили ракету і полетіли до Сонечка. Летіли кілька днів, щоб передати прохання.
Сонечко-синок проглянув запис (він любив дивитися мультфільми), та цей запис виявився сумним. Сонечку стало соромно за свою поведінку і вередування. Він навіть розплакався разом із дітками-кіпрянчиками, які так боялися темряви.
Відтоді Сонечко-синок світив на всі планети у своїй системі й не вередував, а слухався тата і маму.
Який молодець Сонечко-синок!
А ти теж не вередуєш і слухаєшся батьків?
Ірина Кочанська, м.Київ. ж. «Психолог дошкілля» №1 – 2012 р.
Коментарi